Neem vandaag nog contact op: 06 546 076 66

Inspelen op actualiteit loont

Off

Door: Ghislaine de Rond

Inspelen op de actualiteit scoort. Of je nou een commerciële of culturele instelling bent, door in te haken op actuele gebeurtenissen trek je de aandacht en wek je sympathie. Lees er meer over in deze blog.

Wie kent hem niet? De Bol.com reclame waarin een man allerlei obstakels tegenkomt op zijn missie om Sinterklaascadeaus te scoren. Toepasselijke Sinterklaasliedjes klinken daarbij op de achtergrond. Zo zien we hem door de regen lopen (hoor de wind waait door de bomen) en wanhopig kloppen op de ruit van een winkel die net aan het sluiten is (daar wordt aan de deur geklopt). De voice-over adviseert om dus maar via Bol.com te winkelen want dan heb je: ‘Alle cadeaus snel en zonder.. smart in huis.’

Succesfactoren
Wat maakt deze reclame zo succesvol? Ten eerste wekt hij sympathie op. Heel veel mensen identificeren zich met de man in het spotje. We kennen allemaal de stress en ongemakken die het oplevert om Sinterklaascadeaus te kopen. Bol.com erkent die stress, verzacht de pijn met humor en biedt een comfortabel alternatief (bestellen vanuit huis). Het bedrijf speelt dus in op de actuele behoeften van mensen in de weken voor Sinterklaas: het inkopen van Sinterklaascadeaus. Bovendien wekt Bol.com de indruk daarin een helpende hand te bieden.

Uiteraard zijn er ook buiten de feestdagen genoeg gebeurtenissen om op in te haken. Post-it, het bedrijf van de gelijknamige gele papiertjes die je overal op kunt plakken, lanceerde bijvoorbeeld een succesvolle campagne in 2011 tijdens het huwelijk van de Britse prins William of Wales en Kate Middleton. Het bedrijf hing overal in London grote gele posters op met Will (hartje) Kate, met daarnaast de geniale zin: ‘May you stick together forever. Congratulations.’

Bloggen over actualiteit
Overtuigd van de voordelen, maar te weinig budget voor een reclame op de nationale tv of een grootschalige postercampagne? Ga bloggen! Dit is namelijk een kosteloze, simpele en zeer effectieve manier om op te vallen. Volgens een artikel op Winst.nl stijgt de kans op bezoekers van jouw website aanzienlijk als je blogs post over actuele onderwerpen. Als de Adwords in jouw blog namelijk overeenkomen met een trending topic (bijvoorbeeld de bruiloft van een koningspaar), dan staat je blog veel hoger in de zoekresultaten van Google. Dit effect is vaak wel tijdelijk, waarschuwt Winst.nl, het werkt zolang je blijft inspelen op de actualiteit. Dus stay tuned en keep up the good blogs!