Neem vandaag nog contact op: 06 546 076 66

Hoe schrijf je een goed verhaal?

Off

Door: Ghislaine de Rond

Storytelling is de beste manier om als ondernemer verbinding te zoeken met je publiek. Denk maar aan jouw favoriete films, boeken, series, games en musicals. Het zijn allemaal verhalen en ze ontroeren je, maken je aan het lachen of reflecteren op je eigen leven. Kortom; ze raken je. Dat geldt ook voor de verhalen die jij over jouw onderneming vertelt, bijvoorbeeld hoe het ooit begon, wat jouw passie is en welke richting je op wil. Maar hoe schrijf je een goed verhaal? In deze blog help ik je op weg met zes gouden tips!

Tips:

  1. Waar ga jij van kwispelen?

Schrijf vanuit je hart, kies een onderwerp dat jou echt inspireert. Met het juiste onderwerp schrijft het verhaal zich bijna vanzelf. Wat wil jij delen met je publiek? Wat maakt jouw onderneming bijzonder?

  1. Maak een schrijfplanning

Heb je een onderwerp te pakken? Dan is de volgende stap het maken van een planning. Het is fantastisch als je zin hebt om te schrijven, maar om het daadwerkelijk te doen heb je meestal een stok achter de deur nodig. Het klinkt misschien niet zo romantisch om je scheppingsproces in te plannen, maar het zorgt er wel voor dat er iets op papier komt te staan en dat motiveert je om verder te gaan. Forceer het echter niet! Soms gaat het gewoon even niet zo soepel. Dat is volkomen normaal en helemaal geen probleem. Maak een wandeling, of geef jezelf een paar dagen of weken pauze. Vaak komt de inspiratie namelijk weer terug als je het allemaal even loslaat.

  1. Bouw spanning op

Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk een bepaalde spanning in je verhaal brengt. Zo zorg je ervoor dat je lezers nieuwsgierig blijven en niet afhaken. Je kunt je verhaal bijvoorbeeld beginnen met een omschrijving van hoe je ooit begonnen bent en tegen welke obstakels je opliep. Als je dat op een dramatische manier omschrijft, wil de lezer weten hoe je ondanks alles toch nog een succes hebt gemaakt van de onderneming.

  1. Kill your darlings

Dit heb je vast vaker gehoord, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden: houd het kort! Kijk kritisch naar je eigen tekst en bedenk welke informatie essentieel is. Mensen haken vaak af bij langdradige verhalen, zeker online.

  1. You never write alone

Zoek een schrijfmaatje of een proeflezer en laat jouw vorderingen regelmatig zien. Het werkt namelijk enorm motiverend om tijdens het schrijfproces regelmatig feedback te krijgen. Als jij jouw schrijfmaatje van feedback voorziet, kan dat daarnaast ook nog eens helpen om je meer bewust te worden van de zwakke en sterke punten van je eigen teksten.

  1. Geniet ervan!

Er komen momenten dat je het schrijven even niet meer ziet zitten. Het kan gaan aanvoelen als hard werken, zonder veel bevredigende resultaten. Probeer je dan te richten op het plezier en het gevoel van vrijheid dat het kan brengen om jouw eigen wereld te scheppen. Want hoe vaak krijg je daar de kans nu voor?

 Lees hier Marleens Blog over Storytelling.