Neem vandaag nog contact op: 06 546 076 66

Meten is weten: marketing & communicatie in theaters

Off

Op dit moment ben ik werkzaam bij mijn zesde theater. Het is de tweede keer dat ik bij Theater Harderwijk werk, dus officieel is het nummer vijf. Het is in ieder geval de zesde keer dat ik aan de gang mag met de marketing & communicatie bij een theater en dat is gewoon ontzettend leuk om te doen. Ik heb acht theaterseizoenen meegemaakt en dus veel verschillende voorstellingen gezien, artiesten ontmoet en het nodige opgepikt over de marketing- & communicatieafdeling van deze theaters. Ik heb niet altijd in theaters gewerkt, ik heb nog een uitstap gemaakt naar een werving- & selectiebureau, horeca, een webshop en natuurlijk mijn eigen bedrijf.

Weinig veranderingen in Theaterland

In de afgelopen jaren heb ik niet stil gezeten en veel kennis vergaard. Ik was dan ook erg geschrokken toen ik erachter kwam dat er in de theaters de afgelopen jaren weinig is veranderd. Nog steeds werden dezelfde communicatiemiddelen ingezet en nog steeds was er geen tijd om te meten of om productiever aan de slag te gaan. Er is ook nergens geld voor. Ook zo’n ‘theaterdingetje’. Ik ga en wil niet beweren dat het bij alle theaters zo gaat. Ik ken ook theaters waar minimaal vijf mensen op de afdeling zitten waarvan er één zich helemaal heeft toegewijd aan Social Media. Fantastisch! Het kan dus wel.

De klassieke middelen

De driehoeksborden. Driehoeksborden zijn de borden die langs de weg staan. Vroeger waren dit drie borden rondom één lantaarnpaal vandaar de naam. Tegenwoordig zijn deze display veel strakker en lang niet altijd meer van karton (na een regenbui was je poster gerimpeld en beschadigd). Meten van het effect is lastig. Als je na plaatsing van de bordenronde een piek ziet in de kaartverkoopstanden, dan komt het door de borden! Toch? Nee, niet helemaal. Zeker weten doe je het pas als je aan iedere klant vraagt hoe ze bij jou terecht zijn gekomen. Bij de kassa en online. Het kan natuurlijk zijn dat in dezelfde week als de bordenronde er een Facebookadvertentie is gestart door de artiest/impresariaat zelf.

De posterronde mag niet ontbreken in het rijtje klassiekers. Het versturen van A2 posters naar basisscholen of aan de voorstelling gerelateerde plaatsen, de A2 ronde in de stad, in de kroegen, verzin een locatie en er kunnen posters hangen. Deze posters worden door een vrijwilliger langsgebracht of opgestuurd per post. Het effect? Nauwelijks te meten. Ik ken theaters waar niet achter de posters aan werd gebeld. Voor hetzelfde geld gooien twintig scholen de posters weg, dat weet je pas als je gaat inventariseren.

De persberichten. Nu moet ik zeggen dat niet ieder theater de lokale krant bombardeert. Er is ook een groot verschil tussen een theater met 60 voorstellingen en een theater met 120 voorstellingen. Ik heb vooral bij de grotere theaters ervoor gepleit om niet iedere voorstelling afzonderlijk te promoten. Dit is bijna niet te doen. Je kunt beter een paar voorstellingen goed promoten en de andere daarop laten meeliften dan de promotie half doen. Of vooral het theater promoten en een gezicht naar buiten toe geven. Dus het theater als product neerzetten in plaats van de voorstellingen, maar dat was te vooruitstrevend 😉 Ik ben in ieder geval een groot voorstander van persberichten als er een maximum van twee per week aan verbonden is. Kijk daarbij naar de voorstellingen die het hard nodig hebben, de voorstellingen die ‘duur’ in inkoop zijn of juist de voorstellingen waar makkelijker geld valt te behalen (de bekende namen waarvan men nog niet op de hoogte is dat deze naar het theater komen).

Verbetering valt hier te behalen

Wat moet er dan beter? De marketing. Meten is weten. Ga in contact met jouw klanten en bezoekers. Ga op de braderie, wekelijkse markt of op dat druk bezochte evenement staan. Laat jouw gezicht zien. Vraag aan de kassa hoe ze bij jou terecht zijn gekomen, zorg voor een optie in het online bestelsysteem dat mensen kunnen aangeven hoe ze bij jou zijn gekomen. Verdiep je in Google Analytics, zie wat jouw bezoekers doen. Op welke websitepagina ze binnenkomen, hoelang ze blijven en op welke pagina ze er weer vandoor gaan. Allemaal gouden informatie die het werk uiteindelijk zoveel makkelijker kan maken. Ja, dat kost tijd. Maar die investering haal je er weer uit. Doorgaan op de manier waarop je het al vijf jaar doet, dat is pas zonde van de tijd en het geld.