Neem vandaag nog contact op: 06 546 076 66

Meer bezoekers op je website? Bloggen!

Off

Afgelopen donderdagavond (30 augustus) was mijn eerste workshop ‘Storytelling’ in Dronten, een vervolg op de Ondernemersacademie in april waar ik kort het onderwerp onder de aandacht mocht brengen. Met een leuke groep dames en één heer gingen we deze avond bekijken wat Storytelling is, wat het vooral niet is en waarom het werkt.

Als de hele avond gaat over het vertellen van verhalen en hoe je dit het beste kunt doen op jouw eigen website, dan is het niet vreemd dat het onderwerp ‘bloggen’ op tafel komt. Dus vandaag in de nieuwsbrief: bloggen! Je kunt je overigens nog aanmelden voor de workshop ‘de basis van Storytelling’ op donderdag 14 september en maandag 18 september in Lelystad.

Waarom bloggen?
Bloggen is een ideaal middel om meer bezoekers naar je website te krijgen. Google kijkt bij de zoekresultaten en de relevantie hiervan ook naar actualiteit. Een website waar al jaren niets op is toegevoegd zal minder goed scoren, dan een website waar regelmatig nieuwe content op verschijnt.

Content is king en ook Google hecht steeds meer waarde aan de inhoud van de content. En dan heb ik het niet alleen over zoekwoorden op de juiste plek zetten. Dus bloggen helpt voor jouw vindbaarheid, je helpt jouw doelgroep door vragen te beantwoorden en laat meteen zien welke expertise je in huis hebt.

Waar begin je met het schrijven van een blog?
Het is belangrijk om jouw doelgroep helder te hebben. Voor wie schrijf je jouw blog? Als ik één ding de laatste maanden heb geleerd met mijn verdieping in internetmarketing: ‘iedereen is geen doelgroep’. Als je voor iedereen schrijft, dan schrijf je voor niemand en voelt niemand zich specifiek aangetrokken of aangesproken. Pas de schrijfstijl aan op wat het beste bij jouw doelgroep past. Behandel één onderwerp in jouw blog om deze duidelijk en overzichtelijk te houden. Wees specifiek in het bepalen van jouw onderwerp.

Geen inspiratie? Bedenk tegen welke problemen jouw klanten/lezers aanlopen. Bij mij was de aanleiding natuurlijk de cursus waar er vragen werden gesteld over bloggen en waar te beginnen. Als laatste tip in het rijtje ‘waar te beginnen’; zorg ervoor dat de blog past bij jou en jouw organisatie. Blijf vooral jezelf.

Schrijven voor internet; hapklare brokken
De internetbezoeker beslist binnen zeven seconden of jouw website de moeite waard is. We zijn gewend te scrollen op internet en scannen de informatie die iedere dag op ons afkomt. Waarom? Omdat het zo zo zo veel is, dat we wel keuzes moeten maken. Als websitebezoeker ben je op zoek. Je hebt een doel. Binnen zeven seconden beslis je of je voor dat doel op de juiste website bent en anders kijk je snel verder. Want websites genoeg!

Wat jouw doel is; maak het de bezoeker zo makkelijk mogelijk. Zorg voor een duidelijke structuur, geef de antwoorden meteen in de eerste alinea (de rest van het artikel is onderbouwing), gebruik korte alinea’s en maak gebruik van tussenkopjes. Lezers zijn ook dol op bulletpoints, maar maak geen opsomming van meer dan 7 punten. Zeven is eigenlijk het magische getal in de marketing.

Mijn eerste blog staat online en nu?
Kloppen alle hyperlinks? Heb je de tekst hardop voor jezelf voorgelezen? Er staan geen fouten meer in? Gefeliciteerd! Dan is jouw eerste blog klaar om online te worden gezet. Gedaan? Top. Dat was het. En nu?

Reageer op je bezoekers als zij een comment achterlaten, zoek de interactie en zet je blog uit op sociale media. Heb je een vaste lezerskring opgebouwd? Zorg er dan wel voor dat je iedere week een blog plaatst. Je hebt altijd wel iets te vertellen en anders is er genoeg inspiratie te vinden op internet! Stel jouw vaste lezer niet teleur en wees actief aanwezig

Succes!

Bronnen ter inspiratie: schrijvenonline / dutchcowboys