Neem vandaag nog contact op: 06 546 076 66

Adverteren op LinkedIn: dit moet je weten

Off

Al jaren heb ik een bedrijfspagina op LinkedIn. Ooit aangemaakt.. Af en toe heb ik er iets meegedaan. Jullie kennen het wel; in drukke periodes ben óók ik de schilder die vergeet zijn eigen huis te schilderen. In bijvoorbeeld ‘brochuretijd’ bij theaters, heb ik weinig tijd om mijn LinkedInpagina te onderhouden. Vandaar ook de contentkalender waar ik het vorige week over had (onderaan deze pagina staat hij nog een keertje). Met een contentkalender kun je eenvoudig en snel een overzicht maken van de onderwerpen die op Social Media aan bod moeten komen en wanneer. Dat geeft een houvast. Ik ben sinds 2 maanden nu iedere dag actief op LinkedIn, het is echt een onderdeel geworden van mijn dagindeling.

Als ik tijd in iets steek, zoals in LinkedIn, dan wil ik daar wel het maximale uithalen. Vandaar dat ik het boek ‘LinkedIn Marketing in 60 minuten’ heb gekocht bij Bol.com (ik lijk wel een boekverkoper ;)). Waarom dit boek? Tja, 60 minuten kan ik als ondernemer nog wel investeren haha. Staan er nuttige tips in? Jazeker. Zo ben ik deze week aan het ‘spelen’ geweest met een showcasepagina. Een pagina gekoppeld aan je bedrijfspagina waar je producten en diensten kunt etaleren. Bij mij staat er dus nu nog niets in, maar alle kennis die ik op doe deel ik natuurlijk weer met jullie.

Overweeg je te adverteren op LinkedIn? Dit zijn de voor- en nadelen:
LinkedIn is een zakelijk platform. Dat is natuurlijk al een groot pluspunt. Mensen zijn lid geworden om hun netwerk uit te breiden of op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. De doelgroep is dus erg betrokken (Facebook is voor tijdverdrijf, LinkedIn gebruikt men om tijd te investeren). LinkedIn heeft een groot aantal gebruikers en dat aantal groeit nog iedere dag.

Je kunt heel goed segmenteren. Zo kun je jouw advertentie alleen laten langskomen bij bepaalde bedrijven, mensen met een bepaalde functie of zelfs (hoger tarief) bij mensen die in de laatste 30 dagen bijvoorbeeld naar vacatures hebben gezocht. Nadelen? De hoge kosten voornamelijk.

Ben je overtuigd? Lees voordat je aan de slag gaat deze tips:

1. “Adverteren op LinkedIn is als het lopen van een marathon: zonder een goede voorbereiding wordt het een hele lange rit. Begin daarom niet zonder duidelijk in kaart te brengen wat je wilt bereiken”, aldus Michelle van de Poll op Frankwatching.
2. Als je niet duidelijk hebt welke kant je op wilt, dan is het net zoals op Facebook schieten met losse flodders. En losse flodders zijn duur.. Erg duur. Wat is jouw doel? Wat wil je bereiken? Naamsbekendheid vergroten, meer verkeer naar de website, meer volgers of meer interactie met je doelgroep?
3. Zelfs over de taal moet je nadenken. Veel Nederlandse leden hebben hun profiel op Engels ingesteld staan. Als je een campagne bent gestart kun je de taal niet meer wijzigen. De campagnetaal moet aansluiten bij de taal van je advertenties.
4. Naast de mogelijkheid om bestaande organische content te sponsoren, kun je ook nieuwe gesponsorde content creëren. Deze content verschijnt niet op je LinkedIn-pagina, maar enkel in je advertentiecampagnes.
5. Een advertentie met een afbeelding krijgen 20% meer clicks.
6. Adverteren op LinkedIn is duur. Blijf je advertenties in de gaten houden. Stop slecht lopende advertenties en optimaliseer goed lopende advertenties.