Neem vandaag nog contact op: 06 546 076 66

Zo maak je een contentkalender

Off

Als je het woord ‘contentkalender’ spannend vindt klinken, dan moet ik je helaas teleurstellen. Een contentkalender is niet spannend, sexy of heel erg vernieuwend. Het is wel erg handig, tijdbesparend en overzichtelijk. Ik werk sinds een paar maanden met mijn eigen gemaakte kalender en dat bevalt eigenlijk heel erg goed.

Wat is een contentkalender?
Het woord zegt het al; het is een kalender. In mijn geval een excelsheet. Ik maak een wekelijkse kalender en vul per dag in wat ik ga posten op Facebook. Ik heb een aantal categorieën om het makkelijker te maken. Ik heb items die dagelijks terugkeren, ik heb een item wat één keer per week terugkomt en daarnaast nog een item wat bijvoorbeeld drie keer per week online verschijnt. Ik zal voorbeelden geven om het duidelijker te maken.

Ik doe dat zo
Ik plaats bijvoorbeeld iedere dag een inspirerende quote voorzien van mijn commentaar. Wat doet deze quote of deze schrijver met mij? Zo is het niet alleen persoonlijk (mijn volgers leren mij kennen), maar ook informatief en vermakelijk. Ik verstuur wekelijks een nieuwsbrief, dus één keer per week deel ik dit ook mee zodat mensen nog snel kunnen inschrijven. Daarnaast heb ik de blogs en nieuwsitems die ik plaats. Ik streef ernaar om drie keer per week een ‘nieuwsitem’ te plaatsen. Alhoewel over het woord ‘nieuws’ valt te discussiëren. Het is in ieder geval voor mij nieuws. Of ik heb onlangs deze informatie gelezen (in een boek of blog) of het is daadwerkelijk een nieuwsitem geweest op een grote website voor marketing/communicatieliefhebbers. Het zijn vooral leerzame artikelen.

Voorbeelden van invulling
Dat ik al een tijd met een contentkalender werk vond ik niet zo heel spannend, totdat ik een heel hoofdstuk erover las in het boek ‘Facebookmarketing in 60 minuten’. Daarin zegt ook Marcel van der Heijden dat het maken van een contentkalender op zich niet heel revolutionair is… Het verschijnsel komt uit de uitgeversbranche. “Als je namelijk elke dag een krant of elke maand een blad moet vullen, dan wil je ook niet elke keer nadenken over de structuur daarvan. Start je contentkalender met het bepalen van een soort redactieformule voor je Facebookpagina. Kies een aantal items en onderwerpen die je wekelijks kunt laten terugkeren denk hierbij aan bijvoorbeeld; ‘Wist je dat’, ‘uitleg/tip van een bepaald product’, ‘verwijzing naar een extern artikel wat interessant is voor de fans’ of een ‘fun posting’. Dat is een luchtige afbeelding/video om de fans te vermaken.”

Maandag is bijvoorbeeld een quote-dag. Dinsdag is een blog-deel-dag. Woensdag is een… etc. etc. Dit kun je wekelijks herhalen. Ik gebruik sinds deze week ook vaste tijden, om nog meer overzicht te creëren in deze drukke zomerperiode. Inplannen kun je trouwens in het weekend al voor de hele week doen 😉 Appeltje eitje!