Neem vandaag nog contact op: 06 546 076 66

3 boeken die je als ondernemer mee moet nemen op vakantie

Off

De koffers zijn al ingepakt en je bent helemaal klaar voor vakantie! Even niets, lekker relaxen. Maar… ondernemers kunnen toch niet stil zitten en als je toch op het strand zit kun je net zo goed een leerzaam, maar toch vermakelijk boek meenemen toch? Dit zijn mijn tips!

Tip 1. Leren hoe je opvallend veel klanten trekt met online marketing? Neem dan ‘Maak ze gek!’ mee in de handbagage. ‘Laat je teksten bloeden’, ‘Maak je klanten emotioneel’, ‘Zorg dat ze geen nee kunnen zeggen’ en ‘Gebruik al je charmes’ zijn een paar van de hoofdstukken in dit boek van Aartjan van Erkel. Ik heb inmiddels allebei zijn boeken op mijn boekenplank staan.

Ik vond hoofdstuk 10 ‘Maak jezelf onvergetelijk – je klant is geen one night stand, je bent ermee getrouwd’ opvallend. Een klein stukje uit dit hoofdstuk:

Ga vaker mailen en ga ervan uit dat de ontvangers dat sowieso leuk vinden. Anders hadden ze je nieuwsbrief niet aangevraagd. Hoe dringender het probleem dat je oplost, hoe groter de interesse in je nieuwsbrieven. Klanten waarderen het als je betrokkenheid toont door vaak te mailen. Je bent ze aan het helpen! Uit sociale psychologie is het mere exposure effect bekend: hoe vaker mensen contact hebben met een bepaald persoon, hoe positiever hun mening over diegene wordt. Als je dus vaker van je laat horen en daardoor steeds weer voorbijkomt in het leven van je klanten, dan gaan ze je steeds aardiger vinden. Word dus onvergetelijk.

Tip 2. ‘De kracht van Storytelling’ is vooral erg inspirerend en mag daarom niet ontbreken in dit lijstje. Ik gebruik ook regelmatig voorbeelden uit dit boek tijdens mijn workshops Storytelling de basis’.

In 2009 gaf Bill Gates een TED-presentatie over de vele slachtoffers die malaria over de hele wereld maakt. Gates zei dat haaien worden beschouwd als dodelijke dieren omdat zij tien mensen per jaar doden. Maar haaien verbleken in dat opzicht bij de kleine malariamuggen, die 725 000 mensen per jaar doden. Gates wil dit probleem serieus aanpakken, maar hij kan geen serieuze discussie over dit onderwerp op gang brengen zonder onze aandacht te trekken. Vijf minuten nadat hij zijn TED-talk was begonnen, vertelde Gates: ‘Zoals jullie weten wordt malaria verspreid door muggen. Ik heb een paar meegebracht, zodat jullie het zelf kunnen ervaren.’ Daarop liep hij naar voren, opende een glazen potje en liet de muggen los. Gates had met een stunt de aandacht van de media getrokken. Er werd zelfs aandacht besteedt aan zijn presentatie in het NBC-progamma Nightly News. Een powerpointpresentatie wist die avond het landelijke nieuws te halen omdat Gates een verstoring teweeg had gebracht. Hij had namelijk de verwachtingen verstoord en daarmee tegelijkertijd de verwachtingen van zijn publiek overtroffen.

Tip 3. Voornamelijk voor het vermaak, maar het is ook zeker leerzaam als je duidelijker wilt communiceren: ‘Uitrollen is het nieuwe doorpakken’. Dit boek is de afgelopen tijd al herhaaldelijk op mijn Facebookpagina langs gekomen want ik heb er van genoten! Zoals de column ‘een bewogen jaar’ waarin Japke-d. Bouma de nieuwjaar speech ontleed. Wat een herkenbaarheid. Uit deze column:

De ‘drempel van het nieuwe jaar waarop we weer met z’n allen staan’ de ‘onzekere tijden’ die altijd weer opduiken, de ‘ontwikkelingen die elkaar in razendsnel tempo opvolgen’, de ‘uitdagingen’ die vooral ‘kansen’ zijn. De ‘inzet’ waarvoor we ‘bedankt’ worden, ‘de voorzetting van de inspirerende samenwerking’ waarnaar wordt ‘uitgekeken’. Maar ook de ‘ups-and-downs’ die achter ons liggen, hoe ‘bewogen’ het jaar weer was, en hoe goed het is ‘juist nu’, om ‘vooruit te kijken’, maar bovenal ‘terug’ om ‘alle toppers in het zonnetje te zetten’.

Wat ook weg kan: ‘Zonder jullie inzet was het niet gelukt.’ Dat valt nog maar te bezien, hè, of het zonder onze inzet was gelukt. Want we kunnen het niet testen en bovendien lukt het al jaren prima zonder onze inzet. Ik wil ook geen mensen meer genoemd hebben in zo’n speech. Allereerst omdat ik zelf nooit genoemd word, maar ook omdat het niet nodig is. Als je een goede baas bent, heb je allang tegen je toppers gezegd dat ze toppers zijn.

Veel leesplezier!