Neem vandaag nog contact op: 06 546 076 66

Iedereen heeft een verhaal

Off

Bij Agora Theater werd ik aangestoken met het ‘Storytelling-virus’. Vragen die ook binnen deze organisatie leefden: hoe bereiken wij onze doelgroep? Hoe zetten we die doelgroep aan tot actie en hoe vergroten wij onze zichtbaarheid?

Merken we het niet allemaal? Je organiseert een geweldige workshop, een gaaf evenement of een gratis webinar, maar je moet behoorlijk je best doen om mensen in beweging te krijgen. Theaterbezoekers zijn bijvoorbeeld voorzichtiger geworden. Theaterkaarten zijn duur en je weet niet wat je ervoor terug krijgt. Je hebt alleen een tekst, interview of korte trailer om jouw keuze op te baseren. Als het ontzettend tegenvalt dan ben je wel een x aantal keer 30 euro kwijt.

Konden wij Storytelling inzetten om de gunfactor te vergroten? Om meer zichtbaar te worden? Ik ging mij steeds meer verdiepen in Storytelling en omhelsde het concept. Als romanschrijver in de dop en journalist in hart en nieren past het vertellen van verhalen helemaal bij mij! Storytelling is het toepassen van verhalen om een doel te bereiken. Dat doel kan simpelweg het bieden van amusement zijn, maar vaak is er meer. Storytelling is namelijk een ideale manier om contact te maken, mensen te raken, zingeving of helderheid te bieden, fans te krijgen of de saamhorigheid te vergroten. Of allemaal. Storytelling brengt het verhaal van merk, organisatie en bedrijf tot leven.

Waarom werkt het?
• Verhalen vertellen is onze manier om grip te krijgen op een ingewikkelde wereld. Als we bijvoorbeeld iets onverwachts ervaren, ontwikkelen we een verhaal om die onverwachte gebeurtenis toch te kunnen plaatsen.
• Uit breinonderzoek blijkt bovendien steeds overtuigender dat onze hersenen niet functioneren als een schoenendoos waarin je losse feiten opbergt tot je ze nodig hebt. Om informatie te kunnen opslaan en onthouden zijn onze hersenen steeds op zoek naar samenhang tussen informatie-eenheden.
• Bovendien gaan verhalen altijd over emoties. En ons emotionele brein is bepalend voor de meeste beslissingen die we nemen.

Nu maanden later, geef ik workshops op het gebied van Storytelling. Met gave voorbeelden (zoals dit filmpje waarin Kurt Vonnegut uitlegt hoe verhaallijnen werken) probeer ik ondernemers te prikkelen hun verhaal te vertellen. En dat is gaaf, heel erg gaaf!

Smul jij ook zo van The American Dream? Dat is niet zonder reden. Verhalen met ups en downs, zijn herkenbaar en geven hoop. Mijn kijktip: The Pursuit of Happyness.