Neem vandaag nog contact op: 06 546 076 66

Het nieuwe SEO draait om één ding: happiness

Off

SEO en tone of voice zijn natuurlijke vijanden. Dat wil zeggen: met iets te veel SEO sla je elke webtekst dood. Voor Google hoeft er namelijk niet per se gevoel in content zitten, want Google is een robot. Maar Google wordt steeds slimmer. En gevoeliger. Daarom is het tijd voor het nieuwe SEO. Daarin draait het maar om één ding: happiness.

Je zou het als tekstschrijver bijna vergeten: vroeger was er geen Google. Wie toen aan een schrijfklus begon, maakte zijn hoofd leeg en concentreerde zich op de boodschap en de doelgroep. Je zette alle creatieve luiken open, en ging op zoek naar woorden en zinnen die goed voelden en de uitstraling van het merk versterkten. Daarbij werd je niet gehinderd door de SEO-stemmen in je hoofd: kun je hier een zoekterm plaatsen? Is je keyword density niet te laag? Of te hoog? Link je wel genoeg? Kun je ergens nog een opsomming kwijt? En een tussenkopje? Zit er wel een zoekterm in je titel? Vergeet je je alt-tags niet? Is je content relevant?

Zoekwoordenonderzoek

Sinds er zoekmachines zijn – vanaf het einde van de vorige eeuw ongeveer – speelt vindbaarheid van content een rol. Het is dus bepaald geen nieuw fenomeen en iedere webschrijver kent inmiddels de belangrijkste uitgangspunten van SEO. Die leunen vooral op zoekwoordenonderzoek. Als je weet waar veel op wordt gezocht door je doelgroep, ga je aan de slag met het optimaliseren van losse pagina’s op verschillende woorden of woordcombinaties. En dat leidt dan tot dit soort teksten:

De beste gezinsauto vindt u bij Toyota. Ieder gezin is anders. Dat begrijpen wij bij Toyota heel goed. Daarom hebben wij onze gezinsauto’s zo praktisch en comfortabel mogelijk gemaakt.

Typisch SEO
Is dit een goeie tekst? Als je naar vindbaarheid kijkt wel: Toyota staat ermee op de eerste pagina tussen de organische zoekresultaten als je zoekt op – raad eens – gezinsauto. Maar is het ook een lekkere tekst? Springt hij eruit, spreekt hij aan, ben je als lezer verrast en geprikkeld, is het typisch Toyota? Mwah. De tekst is vooral typisch SEO: geschreven voor zoekmachines. Dat betekent helaas maar al te vaak dat je er als mens niet warm of koud van wordt.

Grote rekenmachine
Een tekst die is geoptimaliseerd voor Google (voor ons de enige zoekmachine die telt) is te herkennen aan woorden die regelmatig terugkeren op plekken waarvan wij denken dat Google ze belangrijk vindt. Maar geoptimaliseerde teksten vallen vooral vaak op door hun onopvallendheid: er zit weinig leven in. En dat is begrijpelijk. SEO staat voor Search Engine Optimization. De teksten zijn niet geschreven voor mensen van vlees en bloed, met emoties en dagelijkse beslommeringen, maar voor een heel grote rekenmachine. En dat is funest voor de tone of voice van je verhaal. Die wordt bepaald door karakter, woordkleur, onverwachte wendingen, hier en daar een overdrijving, klankcontrast, ritme. Kortom: gevoel. En dat is precies wat een zoekmachine niet heeft.

Van zoekmachine naar antwoordmachine
Als Google wat menselijker zou worden, zou dat al heel veel schelen. Het goede nieuws is: dat gebeurt ook. In 2013 lanceerde Google Hummingbird. Dit was zo’n ingrijpende wijziging in de methode om zoekresultaten te rangschikken, dat Google er zelf over zei: “We hebben de oude motor uit de auto gehaald en er een nieuwe ingezet.”
De belangrijkste belofte die Google destijds deed, was een forse: het zoeksysteem moet zoekopdrachten gaan begrijpen en interpreteren. Want alleen dan kan het antwoord gaan geven op de zoekvraag van de gebruiker in plaats van simpelweg een overzicht te bieden van pagina’s waarop de zoekterm in een bepaalde mate voorkomt. Van een zoekmachine wil Google een antwoordmachine worden.

Google wordt gevoelig
Eind 2015 voegt Google RankBrain toe aan de complete set signalen die samen het hoofdalgoritme Hummingbird vormen. Hummingbird is al deels op kunstmatige intelligentie gebaseerd, maar uniek aan RankBrain is dat het zelflerend is. Met iedere zoekopdracht signaleert het nieuwe patronen en ontwikkelt het nieuwe inzichten. En na iedere zoekopdracht registreert het hoe de bezoeker reageert. Google beoordeelt dus niet meer alleen of je tekst relevant is, maar ook of-ie effectief is. Het betekent dat de zoekmachine steeds beter en zónder menselijke interpretatie kan zien welke teksten het meest in mensen losmaken. Met andere woorden: Google leert zichzelf gevoel aan.

Zonnige lentedag
Maar alleen als wij daarbij helpen. En dat doen we juist niet als we allemaal dezelfde levenloze eenheidsworsten blijven produceren. We moeten Google in onze merkteksten iedere dag opnieuw meer uniek materiaal bieden om de zoekmachine te laten herkennen wat de bezoeker beweegt, wat hem aan het lachen maakt, wat hem diep raakt, waarvoor-ie z’n bed uitkomt en wat er door hem heengaat als hij op de eerste zonnige lentedag in z’n korte broek op de fiets stapt. Het nieuwe SEO moet zijn: webschrijven met gevoel. Want alleen dán krijgt Google ook gevoel.

Gaat dat echt werken? Geen idee. Ik ben geen expert in artificial intelligence. Maar ik weet wel dat mijn vak in elk geval een stuk leuker wordt als het weer wat meer gaat draaien om dat ene ding: happiness.

Hoe dan? 5 tips

1. Zet je merk op één
Vergeet Google. Jouw merk is belangrijk. Zorg dat je weet wie je bent, waarom je er bent en voor wie je er bent. Straal dat uit, in alles. Dus ook – en vooral – in jouw unieke taalgebruik.

2. Wees authentiek
Gewoon jezelf zijn, ik heb er al vaker voor gepleit. Maar écht. Spreek op de manier die oprecht bij jou past. Probeer je niet de spreekstijl van je doelgroep aan te meten en laat je ook niet verleiden vooral woorden te gebruiken met een hoog zoekvolume.

3. Wees consistent
Als je als merk jezelf bent, ben je dat niet alleen voor de vorm op de homepage. Wees jezelf op alle detailpagina’s, op alle productpagina’s, op social media en overal waar je nog meer van je laat horen. Alleen dan bouw je echt aan een herkenbare en unieke tone of voice.

4. Wees creatief
Oftewel: heb een beetje lef. Durf andere woorden en zinnen te gebruiken. Zeg iets raars of iets waar de lezer misschien van schrikt. Laat zien dat je anders bent dan alle anderen. Val op. En schrijf met plezier.

5. Heb vertrouwen
In je merk. In je doelgroep. En in Google. Ik ben, zoals ik al zei, geen specialist in artificial intelligence. Maar ik ben ervan overtuigd dat de zoekmethodes nu al zo onbevattelijk slim zijn en iedere dag slimmer worden, dat Google je vanzelf weer weet te vinden.

Schrijver: Charlotte Snel. Bron: Frankwatching.com
Lees hier het volledige artikel

Vraag hier jouw gratis websitecheck aan. Ik kijk met een frisse blik naar de teksten, de vindbaarheid van alle informatie op de website en of de website gebruiksvriendelijk is.