Neem vandaag nog contact op: 06 546 076 66

Wanneer is een website gebruiksvriendelijk?

Off

Bezoekers gaan meestal niet naar een website, omdat ze zo graag lezen of het leuk vinden om van pagina naar pagina te klikken. Over het algemeen bezoeken ze een website met een bepaald doel, bijvoorbeeld: uitzoeken welke stofzuiger de beste koop is, een belastingaangifte doen, een parkeervergunning aanvragen of tips vinden om van rugpijn af te komen. Een gebruiksvriendelijke website, die rekening houdt met de verwachtingen die een bezoeker van een website heeft, helpt bezoekers om hun taak snel en gemakkelijk uit te voeren. Dat vergroot de kans dat ze doen waarvoor jouw website is bedoeld: informatie vinden, iets doen of kopen. Bovendien zullen ze in de toekomst eerder op een gebruiksvriendelijke website terugkomen.

De gebruiksvriendelijkheid van een website wordt in grote mate bepaald door:
* het gemak waarmee bezoekers de website kunnen gebruiken;
* de snelheid waarmee bezoekers de informatie vinden waarnaar ze op zoek zijn;
* het aantal keer dat bezoekers een vergissing maken door ‘fouten’ in een website. (Ze komen bijvoorbeeld om de een of andere reden op een verkeerde pagina terecht.)

Steve Krug, de auteur van ‘Don’t make me think’, omschrijft een gebruiksvriendelijke website als een website waarbij het meteen duidelijk is dat er iets van waarde (bijvoorbeeld informatie of een rekenmodel) te vinden is voor de bezoekers. Daarnaast moeten bezoekers die informatie of functionaliteit kunnen lezen of gebruiken, zonder dat het hun meer moeite kost dan dat het hun waard is.

Als iemand een website bezoekt, kan hij vaak vertrouwen op de conventies van het internet. Een conventie is een (soms ongeschreven) regel die door veel mensen is geaccepteerd. Een conventie is bijvoorbeeld dat we elke zin met een hoofdletter beginnen. Doe je dat niet, dan zal dat verwarring oproepen bij de lezers.

Conventies op het internet
Conventies op het internet staan nog niet zo vast als die voor het schrift. Je kunt bij een conventie op het internet bijvoorbeeld denken aan een hyperlink. Het is gebruikelijk het tekstgedeelte waaruit de link bestaat te onderstrepen of een andere kleur te geven. Als jouw bezoekers dit zien, weten zij intuïtief dat dit stukje tekst een link is. Daar hoeft geen verdere uitleg bij worden gegeven.

Een goed voorbeeld van een andere conventie is het winkelwagentje. Online winkelen is inmiddels heel groot geworden en er zijn duizenden webwinkels op het internet te vinden. Elke klant van een webwinkel begrijpt wat er wordt bedoeld als er staat “In winkelwagentje” of “Er zitten drie items in uw winkelwagentje”.

Bron: Schrijven voor het web – Carlijn Masteling
Cursus van de NTI


Is jouw website eigenlijk wel gebruiksvriendelijk? Vraag nu de gratis websitecheck aan en ontvang 3 tips in jouw mailbox.